Followers

Pages

Friday, February 4, 2011

Memorandum kepada Amerika Syarikat


Himpunan aman menuntut prinsip demokrasi di Mesir dihormati 

BERSAMA MENYAMBUT ERA DEMOKRASI DI MESIR
 Memorandum kepada Amerika Syarikat
 4 Februari 2011
 Kami, rakyat Malaysia yang prihatin, penegak kebenaran, kebebasan, keadilan, hak asasi manusia dan demokrasi, percaya bahawa pergolakan di Mesir sekarang ini mesti berakhir dengan kemuncak tuntutan rakyat Mesir dipenuhi.
 Selepas tiga dekad pemerintahan yang zalim, rakyat Mesir tanpa mengira kepercayaan agama, kedudukan sosial atau kumpulan sekutu telah membuat tuntutan dasar untuk perubahan rejim. Hosni Mubarak mesti meninggalkan takhta presidennya segera.
 Inilah satu-satunya tuntutan yang dibawa semasa Perarakan Sejuta Manusia ("million man march") pada 1 Februari 2011. Peristiwa seterusnya telah menjadi semakin buruk dengan tindakan ganas yang dimulakan oleh penyokong Hosni Mubarak ke atas perhimpunan aman di Medan Tahrir. Keganasan ini boleh merebak.
 Amerika Syarikat jelas mempunyai pengaruh yang besar ke atas Hosni Mubarak. Sudah tiba masanya bagi Amerika untuk menyatakan pendiriannya, tanpa syarat, bahawa Mubarak mesti berundur. Peralihan dan transisi yang baik ("the orderly transition") mesti bermula dengan Hosni Mubarak berundur. Dengan cara itu sahajalah Amerika Syarikat boleh mendakwa bahawa ia mendengar suara rakyat Mesir.
 Rakyat Mesir berhak kepada perubahan rejim. Rakyat Mesir berhak kepada kebebasan, hak untuk menentukan dan membina masa depan mereka sendiri. 
 Kami dengan ini, atas semangat solidariti bersama rakyat Mesir, menuntut perkara-perkara berikut: 

  1. Bahawa Hosni Mubarak mesti berundur serta merta;
  1. Bahawa Amerika Syarikat mesti menggesa agar Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan serta merta;
  1. Bahawa Masyarakat antarabangsa bertindak untuk:
    1. memastikan keganasan tidak berlarutan,
    2. memberi tekanan ke atas Hosni Mubarak untuk meninggalkan takhta persidennya serta merta,
    3. meminta agar kerajaan perpaduan ("government of national unity") ditubuhkan yang akan berperanan sebagai "care taker",
    4. membantu mengadakan pilihanraya adil dan saksama yang diselia oleh pihak antarabangsa;
  1. Bahawa semua rejim yang zalim terutama di Timur Tengah mesti mengambil iktibar dan pengajaran daripada peristiwa yang sedang berlaku dan mendengar suara rakyat mereka

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...