Followers

Pages

Thursday, February 10, 2011

Media Malaysia

salam..
saya kongsikan artikel sy utk tugasan forum subject Communication and Society.

Kini,kafe siber berada di mana-mana tempat.Kebanyakan kedai makan mempunyai rangkaian jalur lebar nya sendiri.Tempias globalisasi ataupun dunia tanpa sempadan betul-betul dirasai oleh rakyat Malaysia.Munculnya internet dengan kemudahan laman web, e-mel,telefon internet,chit chat,blog dan facebook. Hal ini disokong pula dengan tahap kelajuan internet semakin baik melalui Streamyx,broadband,WiFi dan lain-lain. Para mahasiswa pula makin peka dengan perkembangan isu semasa,dasar-dasar kerajaan dan penyelewengan yang berlaku.Mahasiswa yang tersekat oleh Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU)dan pindaan 2009 telah menggunakan blog bagi meluahkan rasa tidak puas hati mereka.

Akta yang mengawal kebebasan Media di Malaysia

1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
2) Akta Rahsia Rasmi (OSA)
3) Akta Hasutan (SA)
4) Akta Percetakan dan Penerbitan (PPPA)
5) Akta Penyiaran
6) Akta Penerbitan bahan Import
7) Akta BERNAMA
8) Perlembagaan Persekutuan

Keburukan Sekatan Kebebasan Media di Malaysia

Sebagai mahasiswa,kita patut mengetahui bahawa kuasa media telah mencetuskan revolusi yang sangat besar dengan berubahnya landskap politik tanah air setelah PRU 12 tahun 2008.Hal ini berlaku kerana rakyat Malaysia sudah muak dan jijik melihat media arus perdana yang selalu memuji kerajaan dan hanya memberi ruang kepada sebelah pihak untuk bercakap tanpa sebelah pihak lagi langsung tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri.Hal ini terbukiti apabila kerajaan Malaysia menggunakan sepenuhnya media elektronik seperti televisyen untuk berkempen pada pilihanraya yang ke-12 tahun 2008.Laungan kebebasan bersuara setiap rakyat seperti yang termaktub dalam perlembagaan hanya dilihat sebagai retorik politik.Sebenarnya,kita sebagai mahasiswa perlu melihat perkara ini lebih terperinci.Contohnya,apabila berita perdana seperti Buletin Utama menyiarkan keburukan pembangkang,rakaman ucapan pemimpin pembangkang kebiasaanya tidak lama disiarkan,ataupun rakaman tersebut di ‘mute’ kan berbanding dengan ucapan pemimpin kerajaan yang disiarkan hampir satu minit dan diulang-ulang.Apabila berlaku hal seperti ini,kita tidak boleh menjustifikasi sesuatu perkara tersebut tanpa mendengar penjelasan daripada pihak yang tertuduh terlebih dahulu.

Rentetan daripada peristiwa ini,rakyat Malaysia yang terpelajar melihat ada sesuatu yang tidak kena dan mereka beralih kepada medium media yang lain untuk mencari ‘kebenaran’ ataupun penjelasan yang lebih terperinci mengenai sesuatu isu.Oleh hal yang demikian,medium media seperti internet dan blog telah memainkan peranan yang penting.Manifesto-manifesto pihak pembangkang yang tidak dapat disiarkan di media arus perdana disiarkan di blog-blog pemimpin pembangkang dan rakyat yang mencintai keadilan.Isu-isu rasuah,penyelewengan kuasa,jenayah,penindasan kaum india dan proses penegakan Negara Islam dikupas secara terperinci di blog-blog ini dan hasilnya,landskap politik negara berubah dengan kemenangan 5 buah negeri dan memusnahkan kuasa 2/3 monopoli kerajaan dalam parlimen.

Kerajaan sepatutnya belajar dengan perkara ini demi perpaduan di Malaysia.Media di Malaysia sepatutnya di ‘upgrade’ kan supaya suara setiap rakyat didengari,tidak kira pro kerajaan ataupun pro pembangkang.Kita juga dapat melihat kepincangan yang berlaku atas nama ‘menjaga keharmonian kaum’ dan ‘menjaga keselamatan’ dalam negara.Contohnya penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang berkuasa menangkap sesiapa sahaja yang difikirkan oleh kerajaan sebagai berbahaya dan dapat menggugat keharmonian kaum tanpa pesalah tersebut dibicarakan terlebih dahulu.Perkara ini sangat menyalahi hak asasi manusia memandangkan perlembagaan negara menyebut secara jelas bahawa setiap rakyat yang ditangkap perlu ditunjukkan surat sebab kesalahannya terlebih dahulu dan pesalah tersebut mesti dibicarakan.Apakah kerajaan tidak berfikir momentum daripada tindakan kejam ini sebenarnya lebih membangkitkan kemarahan rakyat yang ingin mengetahui mengapa mereka ditahan di bawah ISA dan sebenarnya perkara ini lebih cenderung untuk mencetuskan ‘peperangan’ dalam negara.?Contohnya pada bulan Ogos 2009,puluhan ribu rakyat telah berkumpul di Kuala Lumpur bagi menggesa kerajaan menghapuskan akta ISA ini.Jika suspek pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya yang sudah mempunyai beratus bukti bahawa Datuk bergelar peguam itu memang bersalah,tetapi tetap diberi peluang untuk dibicarakan,bagaimana pula dengan tahanan ISA yang sudah lebih 10 tahun berada di penjara tetapi langsung tidak dibicarakan.

Sebenarnya,kerajaan harus melihat rakyat ini sebagai rakyat yang cerdik,mempunyai pelbagai idea dan sentiasa dahagakan kebenaran.Jika kerajaan sentiasa mengamalkan jalan pintas dengan menyekat suara rakyat yang dilontarkan melalui media melalui pelbagai akta ini,kerajaan tidak akan mempunyai rakyat yang berani,berfikiran jauh dan proaktif.Kerana rakyat sentiasa terbelenggu dan rasa takut dengan ugutan-ugutan yang diberikan. 



Kebaikan Sekatan Kebebasan Media di Malaysia

Kebebasan tidak akan bermakna jika kebebasan mengundang kehancuran.Maka,media kita perlu memainkan peranan untuk mewujudkan integrasi nasional antara Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung, membentuk masyarakat bersatu padu dan meruntuhkan segala prasangka dan bias agama, budaya dan etnik. Keharmonian dan kestabilan lebih utama daripada kebebasan. Kebebasan mempunyai beban tanggungjawab yang perlu dipikul dengan menghormati sensitiviti dan kemuliaan agama, sejarah, dan budaya masyarakat. 

Media dapat bertindak sebagai alat mempengaruhi pemikiran rakyat kerana media mempunyai kuasa yang amat kuat sebagai wahana maklumat utama. Media berpotensi menghapuskan atau membetulkan pandangan salah dan stereotaip atau mewujudkan ketegangan, malah membangkitkan ketakutan dan kebimbangan di kalangan rakyat. 

Media juga berupaya menyentap rakyat daripada kelekaan jika digunakan dengan betul. Ia dapat menjadi mata dan telinga yang peka, selain sebagai ejen reformasi dan transformasi berguna kepada bangsa dan negara. Pihak media perlu membuat laporan mengenai kerajaan seperti kerajaan memerlukan media untuk menyampaikan mesej mereka secara berkesan kepada rakyat. Media di Malaysia sewajarnya bergerak di atas dasar, nilai falsafah yang sesuai dengan sejarah, budaya dan sosiopolitik negara ini. 

Kerajaan dan media adalah isi dengan kuku.Hubungan yang akrab adalah demi kepentingan dan kebajikan rakyat. Tetapi ini bukan bermakna media perlu bersekongkol dengan kerajaan dalam hal yang bercanggah dengan kepentingan awam. Media perlu dipersepsi sebagai orang tengah antara kerajaan dengan rakyat supaya sentiasa dapat memainkan peranan dengan objektif, berkesan dan membina. 

Tugas penting orang media adalah menganjakkan minda rakyat dengan berusaha keras melalui wacana bijaksana dengan membawa reformasi mental dan intelektual. Media mampu menjadi pendidik dan pembimbing rakyat. Justeru, pengamal media perlu menggunakan kemahiran dan wadah mereka untuk membangunkan sebuah negara yang makmur, moden, progresif dan bersatu padu. Demokrasi tidak harus digadaikan atas nama kebebasan media yang tidak bertanggungjawab. Media adalah ejen perpaduan penting dan dapat menghapuskan konflik yang bertentangan dengan nilai dan sikap di kalangan masyarakat pelbagai kaum, selain membentuk satu persekitaran yang dapat membangunkan negara. 

Darjah kebebasan perlu disesuaikan dengan tahap kemajuan dan kematangan masyarakat dan negara.Yang miskin, tiada pekerjaan, yang kurang berpendidikan atau etnik minoriti yang terpinggir di pedalaman Sabah dan Sarawak menuntut perhatian media. Hanya media bertanggungjawab, peka dan prihatin mampu berbuat demikian. 

Media tidak boleh terlalu mengambil kesempatan daripada isu-isu panas politik.Peranan media sebagai alat intepretasi sosial dan cermin yang memantulkan masalah, kehendak dan aspirasi rakyat hendaklah diutamakan. Tanpa maklum balas yang jujur tentu sukar bagi kerajaan mencerminkan dirinya. 

Tetapi media yang terlalu cenderung mengkritik kerajaan akan juga hilang kredibilitinya, sama seperti akhbar yang terlalu memuji kerajaan. Media yang kemaruk dan mabuk dalam mendedahkan apa yang didakwanya sebagai kelemahan kerajaan, juga akan diragui kejujuran, objektiviti dan muslihatnya. Hanya kerana mempunyai hak untuk mengkritik, akhbar tidak harus mengkritik semata-mata untuk mengkritik yang akhirnya membawa kesan buruk kepada masyarakat dan negara.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...